Tento web používá cookies.

Přehledná struktura webu zvýší vaše pozice na internetu

WebRedaktor > SEO > Struktura webu

Jestli je něco, co může podpořit vaše umístění ve vyhledávání, tak je to dobře naplánovaná informační struktura webu.

S plánováním struktury webových stránek a optimalizací pro vyhledávače je třeba začít ještě dříve, než začnete jakoukoli stránku na webu vytvářet.

Webové stránky jsou vaše virtuální výkladní skříň. Zároveň jsou často místem vašeho prvního setkání se zákazníkem.

Webové stránky mají vlastně složitý úkol: musí zaujmout, dobře informovat a správně návštěvníka dovést k produktu nebo službě, kterou nabízíte. A hlavně musí být webové stránky na internetu dobře dohledatelné.

K tomu všemu vám pomůže informační struktura webu.

Čím lepší je struktura webových stránek, tím vyšší máte šanci se posunout na přední příčky ve vyhledávání.

A proč je struktura webu tak důležitá z hlediska SEO?

To si vysvětlíme v následujícím článku:

  1. Proč je struktura webu tak důležitá?
  2. Jak vytvořit SEO strukturu webu: názorný příklad
  3. Několik tipů pro uživatelsky přívětivou strukturu webových stránek



1. Proč je informační struktura webu tak důležitá?


1.1. Přehledná struktura zlepšuje dojem z celého webu

Úspěch webu nezáleží ani tolik na jeho vzhledu, i když ten jej dokáže výrazně podpořit, ale na jeho uživatelské přívětivosti. Návštěvník by měl okamžitě pochopit, čím se web zabývá a jaký z něj bude mít on sám přínos. Musí najít, co hledal, a to rychle.

A k tomu všemu může výrazně přispět dobře vytvořená struktura webu.

Jak jsme si již vysvětlovali v tomto návodu na SEO optimalizaci webových stránek, čím spokojenější je návštěvník webu s informacemi, které zde našel, tím se prodlužuje jeho čas setrvání na stránkách a jeho další interakce. Všechny tyto signály Google vyhodnocuje a zvyšuje pozice takového webu ve vyhledávání.


1.2. Dobře naplánovaná struktura pomáhá Googlu pochopit, o čem je celý web

Čím více toho Google o webu ví, tím lépe vám pak pomůže s umístěním článků ve vyhledávačích.

Když obsah na webových stránkách správně strukturujete a organizujete, pomůžete tím Googlu určit, o čem jsou různé části vašeho webu. Google pozná, o čem web je a v čem vyniká.

Co to znamená?

Řekněme, že nějaké město nebo obec má vlastní webové stránky, na kterých má různé kategorie a články týkající se daného města, informace pro občany a turisty. Google pozná, že tento web se specializuje na toto město. Proto, když do vyhledávání napíšete jméno tohoto města, nabídne vám Google na předních místech ve vyhledávání tento městský web:

Správně naplánovaná struktura webu zvýší vaše pozice ve vyhledávačích.

Příklad skvěle provedené informační struktury webu. Do vyhledávacího pole jsem zadala "klenčí" a Google na první místo umístil webové stránky Městyse Klenčí pod Čerchovem včetně vnitřních odkazů na nejdůležitější kategorie webu.



1.3. Dobře provedená struktura poskytne webu odkazy

Všude slýcháte o tom, že pro optimalizaci webu pro vyhledávače je potřebné získat zpětné odkazy. To znamená, odkazy z jiných webů na ten váš. Čím víc odkazů z hodnotných webů, tím vyšší získá váš web autoritu.

A věřte, že mezi důležité odkazy patří i ty interní neboli vnitřní. A právě ty jsou dost podceňované.

Na obrázku nahoře s výsledky vyhledávání "Klenčí" si můžete všimnout, že Google nanabídl pouze hlavní URL adresu webu (domovskou stránku), ale přidal i vnitřní odkazy na různé kategorie webu.

Interní odkazy na podstránky jsou obrovským přínosem pro SEO. Zvyšují přehlednost vašeho webu, odkazují uživatele na nejdůležitější informace, zvyšují míru prokliku a zkracují konverzní cestu.

V zásadě jsou odkazy na podstránky úžasné pro vyšší umístění vašeho webu ve vyhledávačích.

Správně naplánovaná struktura webu zvýší vaše pozice ve vyhledávačích.

O to, aby všechny stránky na webu byly dohledatelné se kromě vnitřních odkazů stará soubor "sitemap.xml" umístěný v kořenovém adresáři vašeho webu. Ten poskytuje jakousi mapu webu robotům, kteří indexují webové stránky.


1.4. Správná struktura pomůže robotům v procházení webu

Čím lepší je struktura webu, tím snáze prohledávače najdou a zaindexují stránky na webu.

Prohledávač na vašem webu automaticky neobjeví vše. Google dokonce připouští, že „... na vašem webu jsou stránky, které bychom nemuseli objevit“ nebo „URL, která nemusí být běžným procesem procházením zjistitelné.“ (To je také jeden z důvodů, proč je nezbytné mít na webu soubor " sitemap.xml".) Prohledávače však mají mnohem snadnější práci při procházení a indexování stránek webu s dobře prolinkovanou strukturou.



2. Jak vytvořit silnou SEO strukturu webu

Teď, když víme, proč je struktura webu důležitá, pojďme si na jednoduchém příkladu ukázat, jak navrhnout tzv. stromovou SEO strukturu webu pro kavárnu v centru Plzně.

Používám stejný příklad, jako v tomto článku: Jak vytvořit webové stránky zdarma. To proto, abyste si podle návodů na tomto webu mohli vytvořit kvalitní a funkční web sami.

Nejdříve se zamyslíme nad tím, co hledají lidé, když chtějí jít na dobrou kávu. Jaké služby naše kavárna nabízí? Čím je výjimečná?

  • Kavárna se jmenuje Slunečnice. Kromě úžasné polohy v centru Plzně disponuje naše kavárna hracím koutkem pro děti.
  • Samozřejmě poskytuje i free WiFi připojení, takže je to ideální místo pro vaše obchodní schůzky.
  • Vyrábí vlastní dorty (sladké i slané) na zakázku.
  • Kromě toho se v kavárně pořádají hudební večery, vernisáže fotografií, besedy atd.
  • A ještě jeden tip: v kavárně můžete zakoupit dárkový poukaz. Takže, když nebudete vědět, jaký dárek koupit babičce k narozeninám, místo šátku jí můžete pořídit dárkový poukaz do kavárny, kde bude moci oslavit své narozeniny i s kamarádkami - vrstevnicemi.

Web kavárny bude mít kromě domovské stránky (homepage) tyto další stránky:

Správně naplánovaná informační struktura webu pomůže návštěvníkovi 
se na webových stránkách lépe orientovat.

Příklad návrhu jednoduché stromové struktury webu kavárny Slunečnice.


Každou stránku webu budeme cílit na jiné klíčové slovo. Proč? Protože chceme, aby stránku zaměřenou na výrobu dortů našli lidé, kteří zrovna nehledají kavárnu, ale ti, kteří si chtějí objednat narozeninový nebo svatební dort.

Provedeme tedy analýzu klíčových slov a vyjdou nám tato klíčová slova pro jednotlivé stránky:

  • Domovská stránka: kavárna Plzeň, kavárny Plzeň, cukrárna Plzeň, kavárny v Plzni, Plzeň kavárna, kavárna náměstí republiky
  • Dětský koutek: dětský koutek Plzeň, restaurace s dětským koutkem Plzeň
  • Výroba dortů: dorty Plzeň, svatební dorty Plzeň, výroba dortů Plzeň, narozeninové dorty Plzeň, slané dorty Plzeň, dorty na zakázku Plzeň, dorty na objednávku Plzeň, dětské dorty Plzeň, svatební koláčky Plzeň
  • Kalendář akcí: tuto stránku budu cílit pouze na výraz "Kalendář akcí | Kavárna Slunečnice"
  • Dárkové poukazy: dárkové poukazy Plzeň, dárkový poukaz Plzeň, voucher Plzeň
  • Kontakt: tuto stránku budu cílit pouze na výraz "Kontakt | Kavárna Slunečnice"

Jak umístit klíčová slova do webových stránek se můžete dočíst v tomto článku o SEO optimalizaci webu.



3. Několik tipů pro uživatelsky přívětivou strukturu webových stránek


Návrh webu

Naplánujte si pečlivě hierarchii webu dříve, než se pustíte do vytváření webových stránek.

Pokud si webové stránky vytváříte sami v některém programu na tvorbu webu, vyberte takový editor, který umožňuje vytvořit vícestránkový web. Jak si vytvořit webové stránky svépomocí najdete v samostatném článku zde.

Klidně si vemte pouze tužku a papír a nakreslete si jednoduchou strukturu. Začněte tím, co vy potřebujete, aby bylo na stránkách vidět: kromě domovské stránky to bude určitě kontakt, ceník, reference.

Dále se pusťte buď sami do analýzy klíčových slov nebo si ji objednejte u profesinála. Ušetří vám to do budoucna spoustu starostí se špatnou dohledatelností webu na internetu a následným předěláváním webu. Mluvím z vlastních zkušeností. Když jsem vytvářela svůj první web, analýzu klíčových slov jsem ještě udělat neuměla a pak jsem musela celý web složitě předělávat.


Snadná navigace

Návštěvník stránek by měl okamžitě najít informace, které hledá. Věnujte dostatek času přípravě přehledného navigačního menu. Cca 5-7 položek v navigaci nahoře na stránkách bohatě stačí.

Pokud provozujete např. penzion, určitě umístěte výrazné tlačítko REZERVOVAT POBYT jak do navigačního menu, tak do každé stránky vašeho webu.


Klíčová slova

Každá stránka by měla být optimalizována na jinou skupinu klíčových slov.

Klíčová slova si rozdělte do skupin a každou skupinu klíčových slov přiřaďte k jedné konkrétní stránce vašeho webu.

Pokud zjistíte, že klíčové slovo můžete rozdělit podle objemu vyhledávání na podkategorie, udělejte to. V našem příkladu kavárny Slunečnice, jsem rozdělila stránku s nabídkou dortů na tyto podstránky: svatební dorty, svatební koláčky, dětské dorty, slané dorty. Každý z těchto výrazů je unikátní a zároveň ho každý měsíc vyhledává dostatečný počet lidí. Tím zvýšíme šanci každé stránky se lépe umístit na internetu.


Domovská stránka

Úvodní stránka slouží jako rozcestník. Musí z ní být zřejmé, o čem je Váš web a pak nasměrovat návštěvníky na správnou stránku vašeho webu.

Je třeba si uvědomit, že lidé, kteří přišli na váš web z mobilního zařízení (v dnešní době cca 50% návševníků), vidí místo navigace jen hamburger menu a to většinou nerozkliknou.

Proto můžete dát na začátek váš nejdůležitější nebo nejaktuálnější článek (strategický obsah) a pak bloky s odkazy na další podstatné stránky vašeho webu.

Z domovské stránky by se měli lidé snadno dostat na ty nejdůležitější stránky vašeho webu. V případě naší kavárny je to KONTAKT, NABÍDKA DORTŮ, KALENDÁŘ AKCÍ atd.


Kontakt

Většinou záložku KONTAKT lidé hledají v pravém horním rohu vaší webové stránky.

Vložte podrobné informace o vaší společnosti, telefonní číslo, mapu, otevírací dobu, objednávkový formulář.

Dále přidejte důležité obchodní informace: jména majitelů, zápis v obchodním rejstříku, pokud sbíráte na webu informace tak i odkaz na GDPR.


Interní prolinkování

Zatímco odkazy k menu v záhlaví webových stránek směřují na hlavní kategorie webu a pomáhají návštěvníkovi se rychle dostat, kam potřebuje, odkazy uvnitř textu pomáhají návštěvníkům se dozvědět více k danému tématu a navíc pomáhají Googlu pochopit souvislosti mezi jednotlivými stránkami a posilují celkové SEO webu.

Interní odkazy jsou důležité protože:

  • pomáhají návštěvníkům stránek se na webu snáze pohybovat,
  • pomáhají Google lépe procházet a indexovat všechny stránky vašeho webu,
  • celkově posilují autoritu vašeho webu v dané oblasti.

Do textu jednotlivých stránek tedy vložte odkazy na jiné (relevantní / doplňující) stránky vašeho webu.

Dobrým pravidlem bývá, že každá stránka by měla mít odkaz v textu na jinou stránku, a zároveň by na ní měl směřovat odkaz z jiné stránky webu.

Jak bychom to tedy měli provést pro naši kavárnu Slunečnice?

Na stránce VÝROBA DORTŮ popíšeme, jaké dorty vyrábíme, jaké používáme ingredience (např. domácí marmelády), jaké jsou obvykle lhůty pro objednání, přidáme vzorový obrázek.

Text rozdělíme na následující odstavce: svatební dorty, svatební koláčky, dětské dorty, slané dorty. Z jednotlivých odstavců budou směřovat odkazy na podstránky. Z odstavce "svatební dorty" směřuje odkaz (link) na stránku SVATEBNÍ DORTY Plzeň, atd.



ZÁVĚR:

Dobře provedená informační struktura webových stránek zvýší vaše pozice ve vyhledávačích.

Proto, než si začnete vytvářet nové webové stránky, připravte si pečlivě návrh webu. Myslete při tom na účel, který mají mít vaše webové stránky, kam chcete návštěvníka stránek dovést, jakou akci potřebujete, aby udělal.

Když chcete, aby se váš web umístil na předních pozicích ve vyhledávání, je třeba webové stránky optimalizovat z hlediska SEO. A přehledná SEO struktura webu je jeden ze základních stavebních kamenů dobře provedené optimalizace webových stránek.

Přeji vám, ať si váš web oblíbí nejen jeho návštěvníci, ale i vyhledávače.

Autor: Šárka Novotná


Jestli se Vám článek líbil, sdílejte, prosím:

   




O MNĚ

Šárka Novotná
Ahoj. Jmenuji se Šárka Novotná.
Chtěla bych Vás provést všemi úskalími tvorby internetových stránek.
A ukázat Vám, že vytvořit vlastní web může být i zábava, pokud víte, jak na to.
O tom, proč vznikl tento portál, čtěte zde »